Toen een vriend mij vroeg om advies met betrekking tot het kopen van een motor zijn we een aantal zaken langs geweest om eens een beetje rond te kijken. Toen we bij Ten Kate in Nieuwleusen waren zagen wij daar de Honda CB500X. Ons beide viel op dat dit een erg stoer en leuke motorfiets is om te zien. Na de zaak rond gelopen te zijn en heel wat mooist gezien te hebben kwamen we toch weer terug in die hoek. De crossrunner was ook wel mooi maar erg groot en vooral erg duur.

Een korte zoek actie op marktplaats gaf een mooi exemplaar aan in Zwolle bij TT motoren. Dus wij met de auto die kant op. Omdat mijn vriend net z’n rijbewijs heeft gehaald en dit zijn eerste motorfiets is vroeg hij aan mij om ook eens een ritje te doen op de Honda, hierbij mijn bevindingen !

uiterlijke kenmerken:

Als je om de motor heen loopt lijkt het echt een volwassen motor en zou je niet denken dat het een 500cc motor is. Het is een motor met echt een allroad look en met een mooie sportieve voorkant. Alle plastic delen zijn mooi afgewerkt en de motor lijkt erg solide gebouwd. Nergens zitten gekke spleetjes tussen kapdelen. Het gedeelte tussen blok en frame is mooi afgewerkt met een plastic afdekplaat. Door dit hoge niveau van afwerking lijkt het een motor die wel uit een hoger segment komt.Enige nadeel als de motor zo ziet zijn de spiegels. De spiegels lijken erg slap en klein. Ik heb geen idee waarom ze voor deze gekozen hebben ik vind ze niet zo mooi.De bellypan onder de motor oogt ook erg strak en past goed bij het geheel. De motor die ik gereden heb was wit met een mooie rode X op de tank. ook de knipperbollen waren mooi afgewerkt met rookglas een prachtig geheel. Al met al een hele stoere motor en een mooie optie in het 35kw segment.

Voorkant CB500x

Opties:

De motor die ik gereden hem had koffers, topkoffer, valbeugels , verstralers, handvat-verwarming, handkappen en een Akrapovic uitlaatsysteem. Alle opties zijn zeer aan te raden als je met de motor op reis gaat en door de opties is de motor helemaal compleet. Enige wat slecht opgelost was waren de verstralers die zijn after-market en waren slecht gemonteerd op de motor. Ik denk ook dat de nieuwe eigenaar die gaat verwijderen.

 

Achterkant van de CB500X

Rijden: 

Als je op de motor stapt valt gelijk op dat alles lekker bij de hand is. het dashboard is goed te lezen en de knoppen zijn goed bereikbaar als je de handen aan het stuur hebt. enige minpunt aan het stuur vond ik de toeter. Dat is een enorme knop waar je makkelijk tegenaan komt als je de richtingaanwijzer gebruikt. Verder voelen de knoppen erg solide en goed aan geen bewegingen en kieren tussen de knopjes. Het dashboard is simpel maar erg makkelijk te gebruiken. Digitale toerenteller bovenin en de snelheid groot in het midden. de tripmeter bedien je met 2 goed te bereiken knopjes naar het dashboard. al met al erg handig en ook tijdens het rijden is het makkelijk om de zien hoe hard je rijd. Het dashboard heeft geen last van inkijk met zon etc. De zit op de CB500X is lekker rechtop en de benen zitten precies goed onder je waardoor je heel precies kan sturen met de knieën. Wel is het zo dat als je erg lang bent dit gewoon een te kleine motor is. Zelf ben ik ook niet zo groot dus voor mij is dit perfect. Het zadel is lekker zacht en vlak met genoeg ruimte om te bewegen tijdens heftig sturen. Ook de persoon achterop heeft best een ruime plek, al zou ik lekker alleen gaan rijden op deze motor.

starten gaat met de electrische start zonder problemen en dan valt op dat hij met de Akrapovic pijp een heel lekker plofje heeft. Lekker diep en brommend roffeltje die zodra als je op de weg komt veranderd in een lekker racy geluid. Dit geluid maakt dat het een feest is om net even de motor door te trekken op een stukje waar het kan. De motor trekt verrassend goed weg  en als ik weg rij valt gelijk op dat het bijna vanzelf gaat. De motor is extreem makkelijk te rijden. schakelen is even wennen maar na 3 keer gaat dit als een trein en zoef ik door Zwolle op weg naar Wijthmen om daar even te slingeren. De 6 bak schakelt erg snel en geruisloos klikkend door de versnellingen.

Een probleem wat ik ondervond met de versnellingsbak is dat je volledig moet koppelen voordat je naar de volgende versnelling wilt. Dit betekend dat je echt de hendel helemaal los moet laten. Dit kan lastig zijn als je snel door de versnellingen heen wilt. persoonlijk rij ik wel eens met slippende koppeling om sneller te kunnen schakelen. Dit kan dus niet met deze bak. Het is moeilijk uit te leggen maar dit is gewoon een gevoel. Als je eenmaal gewend bent dan is dit helemaal geen probleem.

Rijden in het stadse verkeer is heerlijk met deze motor hij pakt mooi op in alle versnellingen en trillingen zijn niet meetbaar op stadse snelheden. vooral 70-90 zoemt de motor lekker over de weg. Nadat ik Zwolle uit ben gereden linksaf Wijthmen in en na 100 meter rechts een zijweg in. Nu word het leuk en kan ik even lekker sturen. Eerst even aftasten, de motor is mooi in balans en remt goed. Het in de vering duiken van de motor is nihil en je kan voor de bocht flink remmen. In de bochten krijg je goede response van de motor en doordat hij zo makkelijk rijd ga je makkelijk vlot door de bochten. Wat een heerlijke machine je zoeft werkelijk door de bochten en het gaat allemaal van zelf zo lijkt het.  Ook van de wind heb je geen last doordat het schermpje op de motor precies de wind afbuigt dus zit je eigenlijk zo goed als uit de wind.  Voor een 500cc lichte motor is dit een erg volwassen motorgevoel en het zou me niks verbazen als ook ervaren motorrijders hier enorm veel plezier mee kunnen beleven. Het is natuurlijk geen superbike maar wel ontzettend stoere en vette motor om lekker mee te toeren en avonturen te beleven!

Pluspunten:

  • uiterlijk
  • stuurgedrag
  • koppel in alle toeren-gebieden
  • bouwkwaliteit

Negatieve punten:

  • knop van de toeter
  • koppeling
  • spiegels

Specs:

Motorblok   –    4 takt staande twin met 4 kleppen per cilinder ,471cc watergekoeld met ongeveer 50PK. 

versnellingsbak   –   6 versnelling met natteplaat koppeling.

maten   –   zithoogte 81cm  met een nat gewicht van 195 kilogram

tank   –   17,3 liter tank waarvan 2 liter reserve