Na ongeveer 1000 kilometer gereden te hebben op de BMW denk ik dat ik een goed idee heb wat de BMW kan, wat de sterke punten zijn en wat ik persoonlijk mindere punten vind. Heb alle type wegen wel gehad, snelwegen , binnenwegen en een verdwaald zandpad. Hier volgt mijn ervaring en persoonlijke mening over de BMW 1200 GS Rallye.

Uiterlijke kenmerken

Wie wel eens op de weg komt en zich interesseert voor motoren kent deze motor wel. Het is een van de meeste geziene motoren van het moment. Het is een grote zware adventure motorfiets die nogal intimiderend over kan komen. De snuit aan de voorkant met het enorme stuur en de wind deflectoren doen futuristisch aan. Persoonlijk vind ik deze blauw kleur prachtig en met de stickers op de tank lijkt het wel een race motor. Het blauwe frame maakt het geheel af. Het blok is zoals al bij de allereerste GS natuurlijk een boxer en deze springt gelijk in het oog door zijn mooie vormgeving en de flitsende kleppendeksels. De beugels geven hem een onverwoestbaar uiterlijk. Zowel zonder als met koffers is het een grote motorfiets. Zodra je gaat zitten blijkt het allemaal enorm mee te vallen en is hij verdacht makkelijk te manoeuvreren. als je om de motor heenloopt valt gelijk de enorme pijp op. Op deze uitvoering zit een aftermarket pijp van Akrapovic. Het geluid word geregeld door een mechanische klep die vlak voor de demper zit. Een mooie oplossing en het geluid mag er zijn, al zeg ik het zelf.

Opties

Dit model heeft eigenlijk alle opties die je op een normale GS kan kopen. Dit is een verzameling van een aantal pakketten en een aantal losse opties die je los moet kopen. Touring pakket, navigator 6, quick shifter, Akrapovic uitlaat, middenbok, valbeugels, rijmodi pro, rallye kleuropties en optie pakket met oa spaakwielen en een bashplate.

je ziet eigenlijk geen GS1200 rijden zonder het volle optie pakket omdat je dan gewoon teveel mist. Ook geeft de dealer aan dat de inruil dan een stuk minder is. Niet dat je daarvoor een motor koopt maar dat even terzijde.

rijden

Als je eenmaal op de motorfiets zit valt gelijk op hoe veel opties hij heeft. Het enorme stuur zit vol knopjes en aan de linker kant zit een draaiknop voor het navigatie systeem. De knopjes voelen allemaal robuust aan en er staat heel duidelijk op wat het doet. Er is een knop voor de ABS , vering , traction control, info, trip, cruise control en natuurlijk de lampen en de handvat verwarming. Alles werkt zoals het zou moeten. Met de ABS knop kan je de ABS aan en uitzetten, met de knop voor de vering kan je in de verschillende rijmodi de vering harder en zachter zetten. Dit werkt allemaal geweldig goed en je kan echt voelen dat de vering totaal anders aanvoelt. Met de knoppen info en trip ga je door de boord computer heen. Je kan van alles bekijken en als je een saaie trip hebt dan kan je onderweg lekker bezig zijn met allerlei instellingen. Van de bandenspanning tot motor temperatuur en actueel brandstof gebruik, je kan het allemaal zien. Ook kan je het schermpje zelf veranderen naar je smaak met bijvoorbeeld andere volgorde en de plaats op je scherm.

Het scherm is is nogal ouderwets maar is wel handig af te lezen. Ook met zon op het scherm is er geen enkel probleem. Fijn is dat je kan zien in welke versnelling je zit. Ik vergeet vaak dat het een 6-bak is dus dan is dit wel makkelijk. Je hebt een analoge toerenteller en snelheidsmeter en de rest is digitaal. alles is gelinkt aan de navigator 6. De navigator 6 is de BMW variant van een garmin navigatie. Het is eigenlijk een 590LM met een andere behuizing. De navigatie zit met een vernuftig systeem waarbij je hem op slot kan doen vast op de motor. De plaats is prima, maar wat ik wel mooi had gevonden is dat ze het gecombineerd hadden in 1 systeem zoals bijvoorbeeld de KTM 1290 adventure wel heeft. Deze heeft 1 groot tft scherm met alle informatie daarop.

Starten doet de GS met een enorm donkere brul en vervolgens veranderd deze brul in een beschaafd plofje. Erg grappig om te horen. waarschijnlijk start de motor met de klep in de uitlaat open en daarom is die eerste brul zo luid. De GS heeft een wel een soort van agrarische versnellingsbak die van neutraal naar 1 echt een klap geeft. Op verschillende internet sites word dit ook aangegeven. Daarna valt het enorm mee en is de bak verder prima. Maar het is nogal knullig als je voor stoplicht staat en je zet hem in z’n 1 en iedereen kijkt naar je. Het schakelen gaat zodra je rijd als boter en een klein tikje op de koppeling en hij schakelt op. De quickshifter werkt opzich ook prima maar alleen als je echt gas geeft. Bij gewoon gebruik is een kleine beweging van de koppeling net wat fijner. Ga je flink op het gas en ga je tot de 6000 toeren om even lekker te vegen dan veranderd de GS in een race monster. De quickshifter werkt dan echt super goed en de motor is een totaal andere machine die van geen ophouden weet 140 zit je op voordat je “help” kan roepen.

De rijmodi was eerst iets waarvan ik dacht dat zal overdreven zijn en zal een kleine verandering zijn. Niet is minder waar. Het verschil tussen Rain en Dynamic zijn enorm. Er zijn intotaal 4 modi,  Rain, Road, dynamic en enduro. Er is nog een Enduro pro die je kan activeren doormiddel van een dongle onder het zadel. Ook kan je dit activeren op een andere manier kwam ik achter maar daarover later meer!

De modi die ik het meeste gebruikt heb waren de Dynamic en de enduro. Dynamic is vol vermogen en stugge vering. Dit is natuurlijk voor op de gewone weg. In deze modus ligt de motor als een blok op de weg en de gasrespons is gewoon eng. Zodra je naar het gas kijkt dan schiet je weg. Heerlijk om zo de snelweg op te blazen met de quickshifter. Het feit dat de vering stugger word is met bochten goed te merken. Het aansnijden van een bocht word peanuts en de motor geeft je enorm veel vertrouwen. Het rijden van een dijkje word echt een feest met deze modus en hoe meer bochten hoe meer je zult genieten. Zelfs met een 6-bak hoef je niet veel te schakelen omdat de motor een enorm koppel heeft.

De enduro stand is een totaal ander gevoel. de motor komt omhoog en de vering word losser en zachter. De gas response vertraagt en de motor is makkelijker te beheersen. Deze stand heb ik aantal keren geprobeerd op eerst een aangereden zandpad en later op een bosweg die al iets meer offroad idee had. Ik heb de motor hier aan de tand gevoelt met betrekking tot zijn offroad capaciteiten.

Offroad

Ik was eerst een beetje huiverig om dit te proberen omdat het natuurlijk een enorm zware motor is en best wel groot. Daarom heb ik eerst een klein stukje geprobeerd op een aangereden zandpad met een verhard fietspad ernaast zodat als het niet zou gaan ik daar op terug kon vallen. Waar ik bang voor was is dat de voorband omdat er straatbanden op zitten erg zoekerig is. Dit geeft een onrustig gevoel als je rijd en met een zware motor wil je dat niet. De eerste paar meters was ik huiverig maar al snel kwam ik tot de conclusie dat het prima ging. Mede door het aangepaste veersysteem en het motormanagement is hij een droom om te rijden ook op zand.

Na paar keer heen en weer gereden te hebben en de ABS gevoeld te hebben had ik de smaak te pakken en ben ik even langs Hellendoorn gereden om een iets uitdagender pad te rijden. Nog steeds aangereden maar met iets meer oneffenheden in het pad. Ook hier blijft de BMW super rijden en met een gangetje van 40 tokkelt hij heerlijk over het pad. Het staand sturen op de BMW voelt zeer vertrouwd en heeft dezelfde positie als de Tenere. Nadat ik hier een paar rondjes had gereden ben ik de berg over gegaan via het aangereden pad, ook hier wat hobbeltjes en na een seconde of 30 begon de motor te piepen. Ik stoppen en kijken wat er aan de hand was. Wat blijkt nu: als je over oneffenheden rijd die groter zijn dan je normale snelheids heuveltjes en hij voelt dat er geen tractie is omdat je bijvoorbeeld op zand rijd, dan schakeld hij over op de enduro pro stand. De vering word nog hoger en vangt dus de deining beter op. Tractie control en ABS gaan uit en tadaa een volwaardige offroad modus. Wat een machine ! Ik denk dat als er TKC80 banden op de BMW zitten dat je werkelijk overal kan komen met deze motorfiets, mits je dat durft natuurlijk.

Overal gesproken een hele fijne machine die van alle markten thuis is. een droom om af en toe eens op te mogen rijden!

 

Pluspunten:

  • offroad capaciteit
  • stuurgedrag
  • rijmodi en de instelbaarheid van de motor en vering.
  • van alle markten thuis
  • allemansvriend
  • keyless ride werkt goed

Negatieve punten:

  • versnellings bak soms lawaaiig 
  • gewicht
  • zithoogte
  • prijs inclusief opties
  • basis uitvoering is te kaal

 

Specs:

motorblok – Lucht-/vloeistofgekoelde 2 cilinder 4 takt boxermotor met 1170 CC     92KW (125pk)

versnellingsbak – 6 versnellingen met meervoudige natte plaatkoppeling, hydraulisch bediend

maten – zithoogte 870mm met een nat gewicht van 244 kilo

tank – 20 liter tank met 4 liter reserve