Pieter Jan Tolner

Avonturier extraordinaire

Testen van nieuwe vering

 

 

Nieuwe vering:

Na wikken en wegen vorig jaar toch besloten om andere vering op de Tenere te laten monteren. De standaard vering is veel te slap voor het rijden op een hobbelige ondergrond. Door de vering te versterken en de demping te verbeteren is het idee dat de motor stabieler word en beter kan omgaan met ruig terrein.

Afgelopen maandag heb ik de Tenere naar Van Laar in Eerbeek gebracht. Van Laar is een specialist op het gebied van cross en enduro vering. Hij gaf aan dat je zowel voor als achter moet veranderen zodat je een mooi gebalanceerde motorfiets krijgt.

Aan de voorkant zitten 2 nieuwe progressieve veren van het merk Wilbers. Ook de olie en de keerringen zijn vervangen.  De achterkant is alles vervangen, zowel de demper als de veer. De demper is geheel in te stellen en ook de rebound fast speed en rebound low speed is te verstellen. Hier blijf ik voorlopig af omdat ik eerst wil voelen hoe hij nu rijd.

Hoe rijd het? 

Gisteren met het mooie weer 200 kilometer gereden met de nieuwe vering.  Op de weg is de vering al totaal anders. Je merkt het verschil al zodra je flink remt. De voorkant duikt helemaal niet meer en daardoor word je remweg ook korter. Ook in de bochten voelt de motor veel zekerder en het gehobbel wat hij eerst deed is helemaal weg. Het sturen en de bocht in duiken word echt een feest nu. Zelfs op noppen banden heb je echt het idee dat je nog veel platter kan.

 

Toen ik bij dalfsen het zand in reed ging er een wereld voor me open. Wat een controle en wat een gevoel. Je voelt precies wat de motor onder je doet. Zelfs als je staat voel je in de stepjes veel beter wat kan en wat niet. Toen de kanaaldijk noord op richting Lemelerveld redelijk mul en hobbelig maar hij gaat als de brandweer. Ook het optrekken lijkt beter te gaan. Het lijkt wel doordat de vering de band beter op de grond houd dat ik meer grip heb. Toen ik een paar mensen gepasseerd had met een hond en even had staan praten heb ik even de limiet opgezocht. Hij vliegt letterlijk over het zand, 140 en geen kik. Toen ik bij helendoorn op de zandpaden kwam merkte ik ook dan op lagere snelheden de stabiliteit veel beter is. De motor is veel beter de corrigeren ook een wiel wipje over een stronk gaat nu veel makkelijker en de tenere vind het allemaal prima. Toen een dijk van 3 meter hoog zich aandiende moest ik even slikken maar het gevoel is zo super dat ik er zo bovenop stond! Het was echt afzien maar ongelofelijk wat mooi en de Tenere doet het allemaal voortreffelijk.  Enige probleem is de man die het stuur vast heeft. Dat werd pijnlijk duidelijk toen ik op een modderig pad door een 50 centimeter water knalde en stil viel en in de modder belande. Bij twijfel gas was hier beter geweest maar mijn rechterhand twijfelde.

Prachtige dag en een goede training voor wat er nog komen gaat!

 

 

 

Next Post

Previous Post

Leave a Reply

© 2018 Pieter Jan Tolner

Theme by Anders Norén