Pieter Jan Tolner

Avonturier extraordinaire

Wat een week!

Deze week is er veel gebeurd en daarom een lange post met de week in vogelvlucht. Ik was bevoorrecht om eens te mogen rijden op een BMW S1000XR en een Multistrada enduro ook de nieuwe GS1200 hebben we gereden, daarover mijn bescheiden mening.

Afgelopen dinsdag eerst gereden met een aantal vrienden

Omdat ik eerst moest werken, ben ik op de motor naar het werk gegaan. Dit was wel even wennen omdat doordat ik om 6 uur moet beginnen ik dus ook erg vroeg op de motor moet zitten. In de nacht was het redelijk droog geweest dus de rit naar Zwolle was niet zo heel erg koud en nat. Rijden in het donker doe ik niet zo vaak. Gelukkig heb ik tegenwoordig ook een crossbril zonder zonnebescherming en daardoor kan ik dus ook gewoon rijden in het donker.

Het was een prachtig ritje, op de regen na. Het was bij tijd en wijlen gewoon kletsnat. De route die we gereden hebben was door de Weerribben. Paar mooie dijkjes en dwars door het natuurgebied. Was erg mooi omdat we goed bij elkaar passen qua rijden. De een is misschien iets gekker dan de ander maar over het algemeen gaat het prima! Wel een paar kleine problemen met de AJP. Omdat deze splinternieuw is trilde er een paar boutjes los. Dat kan gebeuren natuurlijk. Ook het fenomeen naar rechts sturen en gas geven was erg grappig. Alles netjes opgelost en gas erop. De AJP is echt een prachtige machine en dinsdag kwam ik er achter dat hij ook verdomd snel is. Wat een power ik moest echt aanpoten om in de buurt te blijven. al met al een gezellig dagje rijden met een ontzettend leuk groepje mensen. Snel weer eens doen !

Dan naar afgelopen vrijdag. Toen heb ik met Paps een aantal motoren mogen proberen. Mijn vader is opzoek naar iets nieuws en zat te twijfelen tussen de BMW GS1200 de Multistrada en de BMW S1000XR. Deze laatste twee hebben we mogen proberen. Eerst de Multistrada opgehaald bij Star-twin en daarna naar BMW om de S1000XR op te halen.

Net als mijn vader heb ik ook op beide machines even mogen rijden. Dit is mijn conclusie!

Multistrada:

De versie die ik gereden heb was een Enduro. Jammer genoeg had deze een schuiver gemaakt en had dus schade. De schade veroorzaakte ook een trilling van de kappen aan de voorkant. Ik begreep niet helemaal waarom we hem toch meekregen maar goed dat is de keuze van de dealer. Qua uiterlijk is dit gewoon een prachtige machine hoog rank en qua afwerking zit alles helemaal goed. Geen gekke naden en ook het blok is mooi om te zien. De zit is voor mij iets te hoog maar dit zou eventueel aan te passen zijn. Het stuur en handvatten zitten precies goed voor een actieve en toch relaxte houding. Het intrumentenpanneel zou niet misstaan in de “starship Enterprise”. Persoonlijk vind ik dit helemaal niet zo nodig. Het is gaaf maar ik wil alleen weten hoe hard ik rij en toerental is ook wel handig, verder niks. Alles maar dan ook werkelijk alles is in te stellen dat is gaaf maar ook erg lastig als je geen idee hebt wat je doet. De knoppen voelden robuust aan maar er waren gewoon teveel. Wat wel super goed werkte en eigenlijk beter dat ik dacht was de Cruise control. Deze werkt makkelijk en intuïtief zowel instellen als harder zachter ging erg goed.

Het rijwiel gedeelte is op zich ook heel goed. Bochten voelden wel redelijk zeker aan en ook het koppel is zeker lekker. Wel vond ik het blok erg nukkig en bokkig zeker bij lage toeren. Ook het wind geruis was vervelend met zowel ruitje omhoog als naar beneden. Al met al een prachtige fiets maar in mijn geval gaf hij geen vlinders in de buik. Dit kwam denk ik met name door het blok en toch het gevoel dat de motor te groot is voor het gevoel.

BMW S1000XR

BMW heeft wel een gok genomen met het ontwerp van deze machine. Hij ziet er gek uit maar toch heel erg stoer. Twee dikke koplampen, die enorme radiator en die prachtige gouden voorvork domineren de voorkant. De kleur die we hadden was de witte. Dit smoelt enorm goed met de gouden delen. Hij ziet er stoer en snel uit. Ik kan jullie verzekeren dat is hij ook. Zodra je gaat zitten merk je dat hij een stuk kleiner is dan de 2 andere motoren. Voor mij is deze dan ook iets meer geschikt. De afwerking is wederom erg goed. De knopjes op het stuur zijn netjes gerangschikt en net zoals wel meer modellen beschikt hij over de “ring” waarmee je de navigatie en de boordcomputer bestuurd. Koppeling en rem voelen zeker aan maar de zit is iets verder voorover dan de andere twee motoren. Hierdoor krijg je meer een actieve houding. Dit vind ik persoonlijk minder fijn maar wellicht moet ik hier aan wennen, als je eenmaal rijd is dat gevoel weg. Het blok komt moeiteloos tot leven en klinkt stationair erg bescheiden. De eerste keer weg rijden voelde gelijk een stuk beter dan de Multistrada. Het blok is rustig bij lage toeren en geeft veel zekerheid. Zodra je aan het gas gaat hangen dan merk je dat je op een raket zit. Het word nooit eng gek genoeg omdat BMW de vering zo heeft aangepast en zit zoveel vertrouwen geeft dat het sturen vanzelf gaat. Na 500 meter voel je je thuis op de motor. Tot dat je harder dan 80 gaat en dan komt er iets heel stoms om de hoek kijken. De vibraties van de 4 cilinder begint dan via het frame door te dringen in het stuur. Eerst dacht ik het zal zo wel weg gaan… Echter dit gaat niet weg en het is dusdanig dat ik me echt afvraag of dit normaal is voor een motor in dit segment. Als de motor dit niet zou hebben dan heb je echt een perfecte motor. Nu heb ik op internet gekeken of er oplossingen zijn en ze geven aan dat als je stuurgewichten aan je stuur maakt dat het minder word ik heb dit uiteraard niet kunnen testen.

Over algemeen een erg fijne fiets die super stuurt en heerlijk rijd. Echter het trillen in het stuur zou mij tegenhouden om er een aan te schaffen. Toch heb ik wel enorm genoten van het vermogen en de stuur eigenschappen van de BMW.

 

BMW GS1200

Vorig jaar heb ik op een ouder model gereden uit 2015. Het gevoel van die rit en de bevindingen van zondag combineer ik even. Doordat we nog niet echt een keuze hadden gemaakt zei ik waarom ga je niet ook nog op de GS rijden. Dit was mij goed bevallen vorig jaar.

De motor die we meekregen was een spiksplinter nieuwe GS1200 Rally uitvoering. Dit is een pakket die te bestellen is en waaronder die vette kleur toebehoord. Hij is een beetje uitgekleed en ziet er robuuster uit dan een normale GS1200. De afwerking is super nergens zitten gekke kabeltjes of naden in het plastic. Ook de zit is zoals ook het oude model erg goed en comfortabel. De knopjes zijn robuust en werken allemaal goed. Het rijden op een GS is als fietsen. Het voelt gelijk of je de motor al 500 km gereden hebt . Hij geeft veel vertrouwen en ook het gewicht en de afmetingen zijn gelijk verdwenen zodra je rolt. Het gewicht zit enorm laag omdat het blok laag in het frame hangt. Het koppel wat al bij 2500 toeren enorm is , is echt heel erg lekker. Dit vermogen is ook goed te doseren. Paps zei dat de wind vervelend was door dit ruitje. Het ruitje is een enduro ruitje en is dus erg laag. Wel erg makkelijk te verstellen met een draaiknop die je zelfs kan bedienen als je rijd. Over alles is gewoon goed nagedacht en je kan voelen dat het een concept is waar BMW al lang mee bezig is. Alles werkt zoals het zou moeten. Geen gekke vibraties en geen ergonomische problemen.

Het grappig was dat paps echt aan het gooien was met de BMW en ook erg plat ging. Zo veel vertrouwen geeft de GS dus. Ook het oude model had dat in mijn geval. De dijk die we toen gereden hebben was erg lekker en ging veel vlotter dan je eigenlijk door hebt. In conclusie is de GS de motor die voorlopig de voorkeur krijgt….

 

Zondag ook zelf nog gereden op de Tenere en heb er voor dit seizoen al 900 kilometer op zitten. Veel zand en bospaden gereden en natuurlijk samen met paps in optocht Radio Kootwijk gedaan. Wat een gekte daar, het is 1 keer mooi weer en iedereen in op tocht die kant op. Ik blijf lekker in het oosten rijden. Nu op naar vanmiddag want dan gaat de motor naar Van Laar voor degelijke vering!

 

 

Bedankt voor het lezen !

 

 

 

Next Post

Previous Post

1 Comment

  1. Margriet Tolner 13 March 2017

    Mooi verhaal, zelfs voor een niet zo liefhebber ? leuk om te lezen!!!

Leave a Reply

© 2019 Pieter Jan Tolner

Theme by Anders Norén